چگونه یک تبادل لینک موفق داشته باشیم


تبادل لینکاز دیرباز تبادل لینک ( link-exchange ) با دیگر سایت و وبلاگ یکی از روش ها و متدهای مهم برای بالا بردن رتبه صفحه ( Page rank ) و محبوبیت صفحات در موتور جستجو و بتبع افزایش ترافیک وب سایت و وبلاگ ها بوده است. اما در هنگام تبادل لینک باید چه نکاتی در رابطه با SEO را رعایت کنیم؟ آیا هر تبادل لینکی به افزایش رتبه صفحات سایت ما کمک می کند؟ در تبادل لینک از چه روش هایی باید دوری کنیم؟ در این مطلب از آی تی گشت سعی می کنیم نکات و روش هایی را بررسی کنیم که به تبادل لینک های ما کیفیت بیشتری بدهند.

 

در نوشتن این مطلب از تجربه شخصی , گفتگوی کاربران در انجمن گفتگو مربوط به SEO و راهنما وبمستر Google , Yahoo و Bing استفاده شده است. لازم به ذکر است اگر روش ها و متدهای دیگری را مفید ارزیابی می کنید لطفاً از طریق قسمت نظرات همین نوشته یا از قسمت تماس با ما که لینک آن را بالای همین صفحه می توانید پیدا کنید با من و دیگر خوانندگان این وبلاگ آی تی گشت در میان بگذارید.

درخواست تبادل لینک را درست بفرستید !

اولین نکته که در این مطلب به آن اشاره می کنیم طریقه درست درخواست تبادل لینک به دیگر مدیران وب سایت و وبلاگ های دیگر است. حتماً ارسال درخواست تبادل لینک در قسمت نظرات یک وبلاگ با متن ( سلام. بیا با هم بلینکیم ! ) درخواست صحیحی نیست. سعی کنید برای ارسال درخواست تبادل لینک از قسمت تماس با ما و یا ارسال نامه به ایمیل مدیر وبلاگ و یا وب سایتی که می خواهید با آن تبادل لینک بکنید روش صحیح تری است. در متن درخواست خود حتماً نام و نام خانوادگی خود , آدرس ایمیل , آدرس اینترنتی سایت یا وبلاگ خود مثلاً https://itgasht.wordpress.com , عنوان لینک درخواستی و … را جای دهید.

از صفحه های با رتبه بالا لینک بگیرید

یادتان باشد یک لینک از یک سایت با رتبه بالا در اکثر مواقع مفید تر از صدها لینک از سایت های با رتبه پایین است. پس وقتی با سایتی تبادل لینک می کنید مطمئاً شوید لینک شما در صفحات محبوب آن سایت از نظر موتورهای جستجوگر قرار گرفته است. معمولاً بالاترین رتبه صفحات را در یک وب سایت صفحه اول آن دارا می باشد که با وارد کردن آدرس اینترنتی سایت یا وبلاگ مورد نظر به آن صفحه هدایت می شوید.

از تعداد بالای لینک های خروجی دوری کنید

پیشنهاد می کنم از تبادل لینک با سایت ها و وبلاگ هایی که در صفحات خود تعداد لینک خروجی ( به سایت ها و وبلاگ های دیگر ) آنها بالای 89 عدد است بپرهیزید چون اینگونه سایت ها معمولاً خیلی سریع توسط ربات  های جستجوگر موتورهای جستجو شناسایی می شوند و لینک های آن ها در محاسبه رتبه صفحه ( PR ) و محبوبیت صفحه مقصد که به آن لینک داده اند محاسبه نمی شود. البته در این مطلب من از تعداد 89 عدد به صورت میانگین استفاده کرده ام اما با توجه به رتبه و محبوبیت خود صفحه لینک دهنده در موتور جستجوگر این عدد متغییر است. برای اینکه از تعداد لینک خروجی پنهان و پیدا یک صفحه آگاه شوید می توانید از افزونه های رایگان برای مرورگر خود مثل seobook استفاده کنید.

لینک مستقیم بدهید و لینک مستقیم تحویل بگیرید

یادتان باشد هدف اصلی ما از تبادل لینک در این مطلب بالابردن رتبه سایت یا وبلاگ خود است البته معمولاً ترافیک کاربران خوبی از سایت مقصد که با آن تبادل لینک می کنید برای شما به وجود می آید. بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها از سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) برای راه اندازی و مدیریت وب سایت خود استفاده می کنند و اینگونه سیستم ها از افزونه ها یا بخش هایی با عناوین تبادل لینک , لینکدونی , پیوند ها و دوستان برای لینک دادن به سایت های دیگر استفاده می کنند که اینگونه لینک ها معمولاً کد HTML به صورت زیر برای لینک شما می سازند برای شمارش تعداد کلیک های کاربران بر روی لینک شما به صورت زیر

<a href="http://domainname.com/goto.php?url=https://itgasht.wordpress.com"> itgasht </a>

و یا خاصیت rel لینک شما را برابر nofollow قرار می دهند. این خاصیت به ربات های خزنده موتور جستجوگر گوگل می فهماند که از این لینک صرفه نظر کند و در رتبه سایت شما منظور نمی شود برای مثال کد HTML مثل زیر

<a href="https://itgasht.wordpress.com/" rel="nofollow"> itgasht </a>

در صورتی که دیدید لینک شما در سایتی که با آن تبادل لینک کرده اید لینک شما را به این دو صورت قرار داده است نامه ای به مدیر سایت یا وبلاگ مربوطه بزنید و درخواست کنید که لینک شما را تصحیح بکند. پیشنهاد می کنم کد HTML درخواستی خود را نیز همراه این نامه بفرستید مثلاً در کد زیر همانطور که می بینید ما خاصیت title لینک را مقدار دهی کرده ایم. اگر در خاصیت عناوین لینک های خود از کلمات کلیدی سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید کمک زیادی به موتور های جستجوگر برای دادن رتبه بهتر در این کلمات کلیدی به سایت یا وبلاگ خود کرده اید.

<a href="https://itgasht.wordpress.com/" title="بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجوگر"> itgasht </a>

همچنین اگر لینک شما بین تگ های iframe و JavaScript بود باز هم هیچ ارزشی برای بالابردن رتبه سایت شما ندارد.

از تکنیک تبادل لینک 3 جانبی استفاده کنید

معمولاً لینک هایی که توسط مدیران وبلاگ ها و وب سایت ها برای تبادل لینک بین یکدیگر ساخته می شوند در محاسبه رتبه صفحه ( PR ) در گوگل خط می خورند و محاسبه نمی شوند ( شکل 1 ) چون این لینک ها لینک های دو طرفه هستند. پیشنهاد می کنم از تبادل لینک به صورت تبادل لینک سه جانبه یا تبادل لینک سه نفری استفاده کنید ( شکل 2 ). در این روش سایت A به سایت B لینک می دهد و سایت B به سایت C و به همین صورت سایت C به سایت A لینک می دهد که باعث ساخته شدن لینک یک طرفه مفید از لحاظ SEO برای هر سه سایت می شود. البته رتبه هر یک از این سایت ها در موتور های جستجوگر لحاظ می شود و باید با دو نفر از مدیران و وبمستر های سایت و وبلاگ های دیگر که رتبه بالایی ( حداقل اندازه رتبه خود شما ) دارند این تکنیک را اجرا کنید.

تبادل لینک سه طرفه

با سایت های سن و سال دار تبادل لینک کنید

یکی از فاکتورهایی که موتورهای جستجو گر در هنگام رتبه بندی یک سایت و صفحات آن و نمایش نتایج جستجو کاربران به طور ویژه ای محاسبه می کنند تاریخ ثبت شدن یا همان تاریخ ساخت آن آدرس اینترنتی است. با جستجوی ساده در موتور جستجوگر بینگ , یاهو و گوگل می توانید این موضوع را مشاهده کنید پس لینک های خروجی از این سایت ها به وبلاگ یا وب سایت شما می توانید لینک با کیفیت تری برای افزایش رتبه سایت یا وبلاگ شما باشد. به همین خاطر پیشنهاد می کنم بیشتر با سایت هایی که زمان بیشتری است که ساخته شده اند تبادل لینک بکنید. برای اطلاع از زمان ساخته شدن یک آدرس اینترنتی می توانید از سرویس رایگان whois استفاده کنید که در قسمت Creation Date می توانید تاریخ ثبت آدرس را ببینید.

همچنین بخوانید :

راهنمای کامل صفحه ترافیک آلکسا
چگونگی استفاده موثر ار مطالب قدیمی وبلاگ خود
با نظر دهی در وبلاگ ها لینک ورودی دریافت کنید برای SEO

با دنبال کردن خوراک مطالب (?) آی تی گشت از آخرین مطالب با خبر شوید و یا با عضویت رایگان در خبرنامه آی تی گشت آخرین مطالب را در ایمیل خود بخوانید.

, , , , , , , ,

  1. #1 توسط محمد در 2010/11/03 - 8:30 ب.ظ.

    مطلب مفید و خوبی بود
    با تشکر از دوستانی که راهنمای دیگران در این زمینه هستند.

  2. #2 توسط encaria در 2010/11/03 - 8:44 ب.ظ.

    افرین جالب بود علی جان از تذکرایی که دادی ممنوم

    • #3 توسط itgasht در 2010/11/04 - 12:59 ب.ظ.

      ممنون encaria جان. چند وقت بود سر نمی زدید اصلاً نگران شده بودم گفتم حتماً اگر در مورد SEO بنویسم سری به ما هم می زنید که خدا رو شکر همین هم شد.

  3. #4 توسط مصطفی در 2010/11/03 - 11:32 ب.ظ.

    سلام, کامل بود 😉

    • #5 توسط itgasht در 2010/11/04 - 1:00 ب.ظ.

      سلام مصطفی جان. خیلی خوشحالم که شما کامل ارزیابی کردید مطلب منو.

  4. #6 توسط سامان در 2010/11/04 - 2:04 ق.ظ.

    واقعا عالی بود. خيلی ساده و روان توضيح داديد و به اطلاعاتم در اين زمينه افزوده شد

    با تشكر از شما. فكر می كنم بازديد كننده هميشگی وبلاگ شما شدم

    • #7 توسط itgasht در 2010/11/04 - 1:01 ب.ظ.

      سلام دوست وردپرسی عزیز. کلیک رو هم خوندم مطالب جالبی داشتید. خوشحالم که تونستم ( حتی کم ) به اطلاعاتتون چیزی رو اضافه کنم.

  5. #8 توسط شبنم در 2010/11/04 - 4:20 ق.ظ.

    سلام. ممنون آموزنده بود. این تبادل لینک 3 نفره خیلی خوشم اومد ازش و روش جالبیه. تا حالا در موردش نشنیده بودم.

    • #9 توسط itgasht در 2010/11/04 - 1:04 ب.ظ.

      سلام شبنم خانوم. آره روش قدیمیه ولی چون وبلاگستان فارسی تا حالا ندیده بودم کسی ازش استفاده کنم ( ختی خود من ) گفتم بد نیست تو همین مطلب یک پاراگراف در موردش بنویسم. همونطور که می بینید یک روش منطقی است و 100 درصد عملی. البته یکدوم از سایت SEO ایرانی ازش استفاده می کنه ولی Site C رتبه پایینی داره و می شه گفت که فایده خاصی نداره.

  6. #10 توسط مهدی قنبری در 2010/11/04 - 12:24 ب.ظ.

    سلام . ممنون . آموزنده بود …
    راستی .. با یه مطلب جدید به روزم . خوشحال میشم که نظر شما اهل فن رو در مورد مطالبم بدونم .. منتظرم

    • #11 توسط itgasht در 2010/11/04 - 1:07 ب.ظ.

      سلام مهدی قنبری عزیز. معمولاً به همه کسانی که به آی تی گشت سر می زنند سر می زنم تا چیز جدیدی یاد بگیرم ولی شما متاسفانه یادتون رفته که آدرس وبلاگتون رو بذارید. چون تاکید کردید تو بینگ هم جستجو کردم ولی فقط یک وبلاگ پیدا کردم که اون هم update نبود!

  7. #12 توسط 5!n4 در 2010/11/04 - 2:04 ب.ظ.

    بسیار عالی. ممنون

  8. #13 توسط اقدم در 2010/11/04 - 9:52 ب.ظ.

    سلام ،این اولین بازدید من از وبلاگ شماست واقعا مطلب مفیدی بود مخصوصا قسمت چطور لینک دادن و تبادل لینک سه تایی
    ولی با قسمت سایت های سن و سال دار زیاد موافق نیستم چون من الان وبلاگموچند ماهه ساختم ولی تو جستجو مربوط به مطالب ام حتما در صفحه اول و بعضی ها اولین هستم در صورتی که وبلاگ ها و سایت های سراغ دارم که در طی سال ها همین مطالب رو ارائه می دهند،حالا جالب اینجاست که فقط با یک سایت تا حالا تبادل لینک داشته ام!

    راستی برای تشخیص Take بودن دامنه می تونید از سایت Who.is استفاده کنید چون سرویس های جالبی در این زمینه ارائه می کنه.

    • #14 توسط itgasht در 2010/11/05 - 3:42 ق.ظ.

      سلام آقای اقدم عزیز. درست است خوب الان وقتی مطالب همین وبلاگ رو هم که کمتر از یک ماهه که اون رو شروع کردم رتبه خوبی داره توی موتور جستجو گر ولی منظور من گرفتن لینک هایی بود که در PR محاسبه می شوند و شما با جستجوی عبارت link:domain می توانید آن ها را ببینید. دلیل اینکه وبلاگ جدید هم توسط گوگل خوب نمایش داده می شوند زیاده مثلاً جدید هستند! ( حدود 60 تا 90 روز اول ثبت در گوگل امتیاز ویژه ای به آن ها داده می شود , آپدیت منظم و … ). بابت معرفی سرویس who is هم خیلی ممنونم جالب بود.

  9. #15 توسط سامان در 2010/11/05 - 1:09 ب.ظ.

    سلام آقای يزدی ممنونم از راهنمايي شما در رابطه با رنك وبلاگم. من برای شما يك ايميل فرستادم كه مشكلات خودم رو از اين طريق با شما در ميان گذاشتم ممنون ميشم يك سری به ايميل خودتون بزنيد
    با تشكر فراوان

  10. #16 توسط 1wsa در 2010/11/05 - 7:44 ب.ظ.

    سلام دوست عزيز من حدود دو هفته پيش ويندوز سون 64 بيتي روم عوض کردم و بجاش 32 بيت نصب کردم چون مودم کامپيوترم با 64 بيت سازگار نبود اما اتفاقي برام افتاد که اولين بار بود برام پيش ميومد اون هم اين بود که ديگه کامپيوترم صداش قطع شده بود و هرچي کردم صداي کامپيوتر قطع بود و نميتونستم شعر گوش بدم يا هر کار ديگه اي به همين خاطر دوباره سون 64 بيتي رو نصب کردم اما باز هم نشد بعد از يه مدت ويندوز xp رو هم توي يه درايو ديگه نصب کردم اما امروز بطور ناگهاني با پيغامي مبني بر اينکه win32 شما مشکل دارد و ويندوز خود را repair کنيد مواجه شدم من ويندوز رو کامل پاک کردم و دوباره نصب کردم اما حالا اين ويندوز هم مانند سون ديگه صدا نداره نميدونم چکار کنم در ضمن کارت صدا رو هم در هر دو مورد نصب کردم و مشکلی هم نداره

  11. #17 توسط محسن شایان در 2010/11/11 - 11:01 ق.ظ.

    ممنون مفید بود ولی این سه طرفه رو جا نیوفتاده به حرکی بگی قبول نمی‎کنه درست می‎گم یا نه ؟

    • #18 توسط itgasht در 2010/11/11 - 4:15 ب.ظ.

      درسته محسن جان. خوب باید توضیح اینکه چرا اینکار رو می کنید هم به وبمستر های دیگر بدید و همینطور سایت های با کیفیتی در هر سه طرف وجود داشته باشند همونطور که در متن بالا نوشتم.

      • #19 توسط محسن شایان در 2010/11/13 - 7:41 ب.ظ.

        آره درسته ولی توضیح دادنش هم سخته و باید وبی رو پیدا کنید که با هم تو یه کاسه باشید.

  12. #20 توسط ماهک در 2010/11/23 - 12:56 ق.ظ.

    سلام،
    خیلی سایتتون شاخه! خوشم اومد،ایولله به این ذوقتون
    منم وبسایتم بدک نیست!!!
    با تبادل لینک موافقین؟
    اگه جوابتون یس بود مارو تحت عنوان ” اس ام اس جدید :: عاشقانه ::سرکاری::تولد” لینک بدین و به ما خبر بدین تا با عنوان درخواستیتون لینکتون بدم
    smstak.com

  13. #21 توسط ابوالفضل در 2010/11/23 - 8:37 ب.ظ.

    سلام. آقا دمت گرم عجب مطالبی مینویسی! مشترک فیدت شدم.
    راستی یه چیزی در مورد این مطلب: این که شما میگی و همه هم میگن که با وب پیج رنک بالاتر از خودتون تبادل لینک کنید پس اصلا امکان پذیر نیست چنین چیزی! چون این رابطه دو طرفست مثلا من الان تازه وبلاگمو راه انداختم و رنکم پایینه به یکی که رنکش بالاتره باید بگم بیا تبادل لینک کنیم و اونم همین تفکر رو داره پس با من که پایین ترم اصلا تبادل لینک نمی کنه! عجب پیچ در پیچ شد :دی حالا امیدوارم منظورمو رسونده باشم.
    باتشکر

    • #22 توسط itgasht در 2010/11/24 - 3:21 ق.ظ.

      با تشکر از شما ابوالفضل جان. یک جوری گفتی PR پایینه که دلم سوخت ( شوخی )! منم به خودا 2 ماه است که تو این وبلاگ فعالین می کنم و دیگه باید از موتورهای جستجو به خاطر این قوانین کزایی شون شاکی باشیم ( شوخی ).
      اما این صحبت شما همانند یک چراغ جدید در ذهن من بود که در مطلب بالا توجه نکرده بودم به آن و معرفیش نکردم. یکی از بهترین تبادل لینک ها , تبادل لینک با سایت ها و وبلاگ هایی است که در حال رشد هستن چون همانطور که می دونید SEO کار لحظه ای نیست و باید روش کار کنیم و سایت های مطلب ساز از نظر موتورهای جستجو سایت های با کیفیتی هستن حتی اگر جدید باشند و رتبه پایینی داشته باشند. ببین من هم رتبه پایینی دارم ولی همانطور که می بینی با سایت های با کیفیتی تا الان تونستم تبادل لینک کنم و جالب تر از اون اینه که 50% درخواست های تبادل لینک از طرف مدیران اون سایت ها بوده نه من. در کل شاید براتون جالب باشد که در یک نظر سنجی که توسط مایکروسافت برگزار شده بود همین اخیراً شرکت کردم و یکی از سوال هاش این بود که در ارگانی که فعالیت می کنید حداقل چند ساعت در هفته را به بهینه سازی سایت خود برای موتور های جستجوگر SEO اختصاص می دهید. کمترین مقدار 5 تا 10 ساعت بود ! بله کمترین زمان.